jacht motorowy w Chorwacji

Wynajem łodzi motorowych

W Polsce uprawianie turystyki wodnej na jachtach motorowych o mocy silnika do 10 kW nie wymaga posiadania żadnego dokumentu kwalifikacyjnego (patentu motorowodnego) (Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, Dziennik Ustaw RP, 2013 r., poz. 1458). Nie wymaga się również posiadania dokumentu kwalifikacyjnego do prowadzenia jachtów motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h, czyli tzw. motorowych jachtów spacerowych (barek mieszkalnych – houseboatów). Aby je prowadzić należy tylko przejść krótkie przeszkolenie i mieć ukończone 18 lat (ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, Dz.U. 2010 nr 127 poz. 857).

W większości krajów posiadanie patentu jest nieobowiązkowe i nie wiąże się z konkretnymi uprawnieniami lecz potwierdza posiadane kwalifikacje. W krajach takich patent jedynie ułatwia wyczarterowanie jachtu motorowego, ubezpieczenie lub wpływanie do określonych portów. Regiony gdzie możliwy jest czarter jachtu motorowego bez skippera to: Włochy, Hiszpania, Francja, Wyspy Kanaryjskie, Tajlandia, Malezja, Brytyjskie Wyspy Dziewicze, Australia. Na kilka tygodni przed czarterem jachtu motorowego, osoba czarterująca musi przesłać do firmy czarterowej wypełnione „motorowodne CV”, w którym należy opisać posiadane doświadczenie (prowadzone wcześniej jachty motorowe, akweny, na jakiej funkcji).

W przypadku nie posiadania patentu i wątpliwościach firmy czarterowej co do kompetencji kandydata na skippera, może być wymagana demonstracja umiejętności w zakresie nawigacji i manewrowania jachtem motorowym przed rozpoczęciem rejsu. Jeżeli umiejętności osoby czarterującej jacht motorowy okażą się nie wystarczające, firma czarterowa może zrządzać wynajęcia profesjonalnego skippera na koszt czarterobiorcy.

W niektórych krajach patenty są jednak wymagane, tak jest np. na Litwie, Łotwie, w Danii (jachty powyżej 20 ton wyporności), Holandii (powyżej 15 m długości), Niemczech (jeśli jacht jest wyposażony w silnik o mocy powyżej 15 KM) z wyjątkiem czarteru barek turystycznych na wydzielonym obszarze Pojezierza Meklemburskiego, Szwecji (powyżej 12 m długości i 4 szerokości), Chorwacji i Grecji (potrzebne są dwie osoby z patentami na jachcie motorowym). 

Popularne jachty motorowe w Chorwacji

Do najpopularniejszych jachtów motorowych w Chorwacji należy Adria 1002. Długość 10.60 m, szerokość 3.60 m, zanurzenie 1.0 m. Posiada 8 koi, 3 kabiny, 1 łazienkę z toaletą. Wyporność 6 ton, silnik Yanmar 2 x 92 kW, zbiornik paliwa 400 l, zbiornik na wodę 280 l.

Cena czarteru  jachtu motorowego Adria 1001 waha się od 1000 EUR za tydzień poza sezonem (do 30 kwietnia i po 1 października), do 2350 EUR w szczycie sezonu (sierpień).

Do prowadzenia jachtu Adria 1001 w po wodach chorwackich wystarcza polski patent sternika motorowodnego.

wnętrze jachtu motorowego Adria 1001

Popularne jachty / katamarany motorowe na Karaibach (Brytyjskich Wyspach Dziewiczych)

Do popularnych jachtów motorowych na Karaibach (Brytyjskich Wyspach Dziewiczych) należy Aquila 484. Jest to motorowy katamaran o długości 14.7 m, szerokości 7.2 m, 4 kabinach dla 10 osób. Posiada 4 łazienki z prysznicami. Napędzają go 2 silniki o mocy 230 KM każdy, posiada dwa zbiorniki paliwa, każdy o pojemności 113.5 l.

Cena czarteru katamarana motorowego Aquila 484 waha się od 12 900 USD za tydzień w najniższym sezonie (sierpień-wrzesień) do 15 900 USD w najwyższym sezonie (styczeń-luty).

Do prowadzenia jachtu Aquila 484 po wodach Brytyjskich Wysp Dziewiczych wystarczy motorowodne CV lub zademonstrowanie umiejętności manewrowania jachtem motorowym.