Czy i gdzie warto wyczarterować katamaran?

Katamarany zyskują coraz większą popularność wśród żeglarzy. Decydują o tym ich zalety:

  • duża ilość miejsca w kokpicie,
  • wygodne, oddzielne kabiny (zwykle 4),
  • duża liczba toalet (od 2 do 4),
  • obszerna mesa,
  • brak przechyłów podczas żeglugi i spokojny, bez bujania, postój na kotwicy (brak choroby morskiej u załogi),
  • większa szybkość na kursach ostrych niż u jednokadłubowców,
  • podczas manewrów możliwość zawrócenia „w miejscu”,
  • małe zanurzenie pozwalające podejść blisko brzegu,
  • dwa silniki i spora prędkość na silniku (mały opór w wodzie).

Niemniej należy przytoczyć także szereg wad katamaranów:

  • dużą przestrzeń którą zajmuje, stojąc w porcie, co wiąże się z problemami znalezienia miejsca w małych lub zatłoczonych portach,
  • wyższe opłaty za postój w porcie niż jednokadłubowce oraz zajmuje znacznie więcej miejsca (trudniej jest znaleźć miejsce w marinie),
  • mniej ostro chodzi na wiatr niż jednokadłubowce,
  • niskie prędkości przy kursach z wiatrem,
  • znacznie wyższa cena czarteru,
  • niebezpieczeństwo wywrotki i grzyba przy silnych wiatrach,
  • dla wielu żeglarzy katamarany nie mają w sobie żeglarskiego ducha (np. dlatego gdyż pływają bez klasycznego przechyłu).

Dostępność katamaranów jest dość duża w firmach czarterowych. Można jednak wskazać regiony, gdzie czarter katamarana jest bardziej wskazany a w innych regionach mniej. Zdecydowanie warto polecić katamaran na akwenach, gdzie postój odbywa się zwykle na kotwicy lub boi (Karaiby, Seszele, Tajlandia-Malezja, Polinezja). Odradzałbym natomiast czarter katamarana na Wyspach Kanaryjskich, we Włoszech, Chorwacji, a nawet w Grecji, gdzie stoi się zwykle w porcie, w którym jest bardzo mało miejsca.

Poniżej przedstawiono porównanie cen przykładowego 40-stopowego katamaranu z 2010 roku w wysokim sezonie na różnych akwenach żeglarskiej turystyki czarterowej.

Porównanie cen katamaranów