Czy i gdzie warto wyczarterować katamaran?
Katamarany zyskują coraz większą popularność wśród żeglarzy. Decydują o tym ich zalety:
- duża ilość miejsca w kokpicie,
- wygodne, oddzielne kabiny (zwykle 4),
- duża liczba toalet (od 2 do 4),
- obszerna mesa,
- brak przechyłów podczas żeglugi i spokojny, bez bujania, postój na kotwicy (brak choroby morskiej u załogi),
- większa szybkość na kursach ostrych niż u jednokadłubowców,
- podczas manewrów możliwość zawrócenia „w miejscu”,
- małe zanurzenie pozwalające podejść blisko brzegu,
- dwa silniki i spora prędkość na silniku (mały opór w wodzie).

Niemniej należy przytoczyć także szereg wad katamaranów:
- dużą przestrzeń którą zajmuje, stojąc w porcie, co wiąże się z problemami znalezienia miejsca w małych lub zatłoczonych portach,
- wyższe opłaty za postój w porcie niż jednokadłubowce oraz zajmuje znacznie więcej miejsca (trudniej jest znaleźć miejsce w marinie),
- mniej ostro chodzi na wiatr niż jednokadłubowce,
- niskie prędkości przy kursach z wiatrem,
- znacznie wyższa cena czarteru,
- niebezpieczeństwo wywrotki i grzyba przy silnych wiatrach,
- dla wielu żeglarzy katamarany nie mają w sobie żeglarskiego ducha (np. dlatego gdyż pływają bez klasycznego przechyłu).
Dostępność katamaranów jest dość duża w firmach czarterowych. Można jednak wskazać regiony, gdzie czarter katamarana jest bardziej wskazany a w innych regionach mniej. Zdecydowanie warto polecić katamaran na akwenach, gdzie postój odbywa się zwykle na kotwicy lub boi (Karaiby, Seszele, Tajlandia-Malezja, Polinezja). Odradzałbym natomiast czarter katamarana na Wyspach Kanaryjskich, we Włoszech, Chorwacji, a nawet w Grecji, gdzie stoi się zwykle w porcie, w którym jest bardzo mało miejsca.
